Podpůrná opatření

Publikováno: 24. 8. 2021 Autor(ka): Irena Jarešová

Na základě pedagogické diagnostiky školy/doporučení školského poradenského zařízení a se souhlasem zákonného zástupce škola poskytuje žákům se speciálními vzdělávacími potřebami mj. také podpůrné opatření:

Pedagogická intervence („PgI“) (= podpora přípravy na školu)

jedná se o vzdělávání přizpůsobené specifikům žáka s přiznanými podpůrnými opatřeními ve vyučovacích předmětech, v nichž je třeba zlepšit jeho výsledky učení, případně kompenzovat nedostatečnou domácí přípravu na výuku.

Žák je zařazen do PgI (= podpůrné opatření stupně 1) na základě pedaogogické diagnostiky školy/doporučení školského poradenského zařízení (PPP, SPC) a se souhlasem zákonného zástupce.

Organizace PgI je v kompetenci ředitele školy. PgI probíhá zpravidla jako skupinová s maximálním počtem 6 žáků ve skupině a je zajišťována učiteli školy v době mimo výuku. Vzdělávací obsah PgI není stanoven, ale je vždy přizpůsoben individuálním potřebám daného žáka.

 

Předmět speciálně pedagogické péče („PSPP“)

jedná se o formu další péče o žáka ve škole, o intervenci od 2. stupně podpůrného opatření , která by měla vést ke zlepšení aktuálních obtíží žáka v nejrůznějších oblastech.

PSPP je jedním z podpůrných opatření, které jsou uvedeny v Příloze č. 1 k Vyhlášce č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných. Vyhláška stanovuje pro jednotlivé stupně podpůrných opatření konkrétní počty hodin PSPP za týden a uvádí výčet oblastí PSPP.

Žák je zařazen do PSPP pouze na základě doporučení školského poradenského zařízení (PPP, SPC) a se souhlasem zákonného zástupce. Doporučení obsahuje kromě údaje o zařazení PSPP také počet vyučovacích hodin týdně.

Organizace PSPP je v kompetenci ředitele školy. PSPP probíhá jako individuální nebo ve skupině s maximálním počtem 4 žáci a je zajišťován školním speciálním pedagogem.

PSPP je poskytován dvěma způsoby:

a) v rámci výuky, kdy je časová dotace k realizaci PSPP čerpána z disponibilní časové dotace učebního plánu ŠVP ZV „Bedříšek“,

b) nad rámec celkové povinné časové dotace, přičemž není překročena maximální týdenní hodinová dotace stanovená pro jednotlivé ročníky základního vzdělávání školským zákonem.

Školní speciální pedagog vede individuální/skupinovou speciálně pedagogickou péči zaměřenou na reedukaci, kompenzaci či stimulaci oslabených funkcí a základních školních dovedností (zejména čtení, psaní, aplikace pravopisu, počítání).

Intervence jako PSPP je zaměřena zejména na tyto oblasti: rozvoj grafomotorických dovedností, rozvoj vizuálně percepčních dovedností, nácvik sociální komunikace, rozvíjení sluchového vnímání, rozvoj řečové výchovy a komunikačních dovedností, rozvoji prostorové orientace a orientaci v čase, rozvoj koncentrace pozornosti, paměti, podpora při reedukaci specifických poruch učení atd. Další oblasti případně vycházejí z konkrétních obtíží žáka. Vzdělávací obsah PSPP není stanoven, ale je vždy přizpůsoben individuálním potřebám daného žáka.